Amos Yee ditahan, jaminan US 1 juta

Author

Categories

Array

Share

Jomblow-wind-blow
23/10/2020
“Hangin satu badan”

Amos Yee, nama yang pernah menjadi sebutan orang ramai, diberikan suaka di Amerika Syarikat (AS) tiga tahun lalu. Kini didakwa meminta dan memiliki pornografi kanak-kanak, menurut akhbar Chicago Sun-Times.

Pada tahun 2015, Yee dipenjara selama empat minggu di Singapura kerana mengucapkan kebencian terhadap orang-orang Kristian dan juga menaik muatkan gambar lucah.

Pada tahun 2016 pula, dia dipenjara enam minggu dan disaman $2,000 kerana mengucapkan kata-kata kebencian terhadap orang Islam dan Kristian.

Tahun seterusnya, dia diberikan suaka di AS oleh mahkamah imigresen AS walaupun dia mendapat tentangan dari Jabatan Keselamatan Dalam Negeri.

Baru-baru ini, menurut akhbar Chicago Sun-Times pada 16 Oktober, Yee, 20 tahun, didakwa bertukar gambar lucah dan “beribu-ribu” mesej dengan seorang wanita Texas berusia 14 tahun ketika di Chicago. Yee muncul di Mahkamah Tinggi Jenayah Leighton untuk perbicaraan ikatan pada hari itu.

Pendakwa Cook County mengatakan bahawa mesej yang ditukar oleh Yee dan wanita itu antara April dan Julai tahun lalu termasuk gamabr lucah yang Yee minta. Yee juga menghantar gambar lucah kepada wanita itu.

Para pendakwa tersebut mengatakan bahawa wanita itu telah berulang kali beritahu Yee umurnya tetapi diarahkan untuk membuangkan usia dari profilnya dia WhatsApp.

Sumber: The Sun

Setelah hubungan mereka menjadi buruk, wanita Texas itu meluahkan pengalamannya bersama Yee di sebuah kumpulan “berminat untuk mendedah pedofil” dan pegawai Keamanan Dalam Negeri diberitahu. Laporan itu dikatakan oleh piihak pendakwa.

Akhbar Chicago Sun-Times melaporkan bahawa Yee cuba membela diri beberapa kali semasa perbicaraanikatan itu, tetapi disuruh oleh pembantu pembela awam untuk “keep your mouth shut”.

Penolong pembela awam Yee dilapokan telah menggambarkan Yee sebagai “internet troll” yang ada“di seluruh internet mengatakan hal-hal hebat”.

Hakim memerintahkan agar Yee ditahan dengan jaminan US $1 juta dan dilarang menggunakan internet sementara menunggu perbcaraan. Yee dijangka kembali ke mahkamah pada 5 November.

biar predator yang macam ni yaaa jangan child predator

Tidak serik-serik lagi si Amos ini… Kalau Yee ini sebuah kueh, dia akan menjadi Famous Amos (ba dum tss!) Ok, lame…

Saya harap anda semua mencontohi wanita Texas itu. Laporkan perkara pedofil ini kepada mana-mana group yang sedia ada jikalau anda takut hendak melakukan laporan polis, atau beritahu hal ini kepada orang-orang yang anda percayai. Tetapi, jangan layan kehendak si pedofil itu ya… Amos, saya harap anda sedar bahawa ada perbezaan antara “berani mengatakan kebenaran” dan juga “meminta untuk dihukum”.

Jagalah diri baik-baik. Semoga anda di luar sana sentiasa selamat.

Author

Share